BIO BEBE

Βρέφη πολλαπλής νοημοσύνης. Πώς;

Πρόσφατες έρευνες κατέληξαν στο ότι η νοημοσύνη του ανθρώπου δεν είναι μία και μοναδική αλλά χωρίζεται σε εννέα τομείς που βρίσκονται σε διαφορετικά τμήματα του εγκεφάλου. Οι καινούριοι Αϊνστάιν, λοιπόν, δεν πρέπει να διαπρέπουν μόνο στις μαθηματικές πράξεις, αλλά είναι απαραίτητο να αγαπούν τα ζώα και τη φύση, να επικοινωνούν με τους συνανθρώπους τους και να μπορούν να προσανατολιστούν εύκολα. Να μερικοί τρόποι για να καλλιεργήσουμε αυτές τις δεξιότητες, από κούνια!

Δραστηριότητες Χωροταξικής Νοημοσύνης 

  1. Κάνουμε το γύρο του σπιτιού
  • Περπατάμε αγκαλιά από δωμάτιο σε δωμάτιο και περιγράφουμε τι βλέπουμε, π.χ. «εδώ είναι η κρεβατοκάμαρα που κοιμόμαστε, έχει ένα μεγάλο κρεβάτι, δύο κομοδίνα, μια βεράντα που βλέπει στο βουνό…» κλπ. Η περιγραφή μας ηρεμεί και εστιάζει την προσοχή του μωρού σε νέες εικόνες και ερεθίσματα, που αλλάζουν από δωμάτιο σε δωμάτιο.
  1. Εκτυπώνουμε εικόνες με ασπρόμαυρα μοτίβα 
  • Όταν γεννιούνται τα μωρά διακρίνουν άσπρο, μαύρο και γκρι, οπότε είναι ευκολότερο να εστιάσουν σε αντίθεση άσπρου/μαύρου. Εκτυπώνουμε απλά και μεγάλα μοτίβα, βοηθώντας το μωρό να εστιάζει ευκολότερα.

Δραστηριότητες Μουσικής Νοημοσύνης

  1. Ακούμε «λευκούς ήχους»
  • Μια εφαρμογή στο tablet, η Baby+ προσφέρει μια συλλογή από «λευκούς ήχους», όπως τον ήχο που άκουγε όταν ήταν ακόμα στην κοιλιά μας, τον ήχο ηλεκτρικής σκούπας, τον ήχο της βροχής ή των θαλάσσιων κυμάτων.
  1. Τραγουδάμε 
  • Φτιάχνουμε μια playlist στο με τα αγαπημένα μας τραγούδια και τραγουδάμε στο μωρό μας, όσο πιο συχνά μπορούμε.
  1. Χρησιμοποιούμε ρίμα 
  • Φτιάχνουμε αυτοσχέδια τραγουδάκια με εύκολη ομοιοκαταληξία, π.χ. «αγαπώ, μωρό, παγωτό» ή τραγουδάμε τραγουδάκια με ηχηρή ομοιοκαταληξία, π.χ. «Σ’ αγαπώ, σ’ αγαπώ, πού με βάζεις; Σ’ ένα πύργο ψηλό να διατάζεις. Κι άμα πέσω από κει, βασιλιά μου; Θα βρεθείς μέσα στην αγκαλιά μου».

Δραστηριότητες Νατουραλιστικής Νοημοσύνης 

  1. Αισθανόμαστε διαφορετικές υφές 
  • Τα υφάσματα των ρούχων μας αλλά και των παιχνιδιών του έχουν διαφορετικές υφές. Μπορούμε να τις ανακαλύψουμε μαζί.
  1. Δημιουργούμε παιχνίδια 
  • Σε μια ξύλινη μακριά κουτάλα ή σε ένα απλό ραβδάκι, μπορούμε να δέσουμε πράγματα που κρέμονται, όπως ένα μαντίλι, ένα σκοινάκι, κορδέλες κλπ. Στην αρχή μπορεί να μην αντιδρά, αλλά όσο περνούν οι εβδομάδες και το μωράκι μας μεγαλώνει, θα του κάνουν όλο και μεγαλύτερη εντύπωση και θα προσπαθεί να τα πιάσει.

Δραστηριότητες Ενδοπροσωπικής Νοημοσύνης 

  1. Κοιταζόμαστε στον καθρέφτη
  • Γνωρίστε στο μωράκι σας… τον εαυτό του! Όσο μεγαλώνει και καταφέρνει να εστιάζει καλύτερα, ο καθρέφτης θα γίνεται ένα παιχνίδι όλο και διασκεδαστικότερο!
  1. Παραμένουμε ήσυχοι
  • Δε χρειάζεται πάντα να μιλάμε ή να τραγουδάμε. Οι στιγμές ησυχίας και ηρεμίας είναι το ίδιο ευπρόσδεκτες και βοηθούν το μωρό να χαλαρώσει και να αφουγκραστεί τους δικούς του εσωτερικούς ήχους ή «λευκούς ήχους» του περιβάλλοντος.

Δραστηριότητες Διαπροσωπικής Νοημοσύνης 

  1. Ενθαρρύνουμε την επαφή «δέρμα με δέρμα» (skin to skin)
  • Είτε θηλάζουμε, είτε δίνουμε γάλα, είτε απλά θέλουμε να ηρεμήσουμε το μικρούλι μας, είναι καλό να έρχεται σε επαφή με τη μυρωδιά του δέρματός μας.
  1. Δε φοβόμαστε να αγκαλιάσουμε πολύ
  • Δε φοβόμαστε μήπως «κακομάθουμε» το μωρό. Έζησε 9 μήνες μέσα στην κοιλιά μας και ο έξω κόσμος είναι ακόμα άγνωστος και τεράστιος. Θέλει να το αγκαλιάσουμε, να μείνει στη ζεστασιά της αγκαλιάς μας, να ηρεμήσει, να αισθανθεί ασφάλεια. Δε φοβόμαστε να το αγκαλιάσουμε 5 λεπτά, μισή ώρα, τρεις ώρες. Ένα νεογέννητο δε χρειάζεται να «πειθαρχήσει» από τώρα. Η συναισθηματική ασφάλεια έχει προτεραιότητα.
  1. Παίζουμε με παιχνίδια
  • Υπάρχουν χνουδωτά παιχνίδια γι’ αυτή την ηλικία, αλλά και κουδουνίστρες-κουκλάκια ή μουσικά απαλά κουκλάκια, που μπορούμε να παίξουμε με τα νεογέννητα. Γνωρίστε του ένα νέο «φίλο», δώστε του όνομα και κάντε του μια διαφορετική φωνή.

Δραστηριότητες Γλωσσικής Νοημοσύνης 

  1. Διαβάζουμε βιβλία 
  • Είτε καθόμαστε αναπαυτικά στον καναπέ με το μωρό στην αγκαλιά, είτε ξαπλώσουμε ανάσκελα και οι δύο στο κρεβάτι, η αφήγηση μιας ωραίας ιστορίας από ένα βιβλίο με μεγάλες εικόνες, έχει πάντα οφέλη συναισθηματικά και γλωσσικά για το μικρό μας.
  1. Μιλάμε για οτιδήποτε
  • Όσο μιλάμε στο μωράκι μας, ενεργοποιούμε συνάψεις γλωσσικές, κατανόησης και παραγωγής λόγου. Δεν έχει σημασία τι λέμε, έχει σημασία η χροιά, η τονικότητα, η ζεστασιά της φωνής, η ηρεμία της ομιλίας μας. Μιλάμε για οτιδήποτε, κυριολεκτικά για οτιδήποτε μας κάνει να χαμογελάμε.
  1. Χαιρετάμε και αποχαιρετάμε 
  • Όταν το σηκώνουμε από την κούνια του, ας του πούμε «Καλημέρα» και όταν φεύγει κάποιος ας τον αποχαιρετήσουμε κουνώντας το χέρι και λέγοντάς του «Στο καλό» ή «Καληνύχτα».

Λογικομαθηματική Νοημοσύνη 

  1. Παίζουμε με το διακόπτη του φωτός 
  • Απλά πράγματα: Ανοίγουμε το διακόπτη και λέμε «Ωπ! Άναψε το φως!», κλείνουμε το διακόπτη λέμε «Έκλεισε το φως!». Όλες οι συνδέσεις αιτίας-αποτελέσματος βοηθούν στην ανάπτυξη της λογικομαθηματικής σκέψης του παιδιού.
  1. Μετράμε δαχτυλάκια
  • Μια μικρή, τρυφερή δραστηριότητα είναι να μετρήσουμε δαχτυλάκια χεριών ή/και ποδιών. Εμείς τα μετράμε, «τρώγοντάς» τα!

Δραστηριότητες Κιναισθητικής Νοημοσύνης 

  1. Περπατάμε έξω
  • Ακόμα και αν είναι για 10 λεπτά, η αλλαγή τοπίου και, κυρίως, θερμοκρασίας, αναζωογονεί και τη μαμά και το βρέφος.
  1. Κάνουμε μασάζ 
  • Το μασάζ αυτό μπορεί να γίνεται την ώρα του μπάνιου, καθαρίζοντας το μωράκι μας, αλλά εκεί που το απολαμβάνει πολύ είναι μετά το μπάνιο, λίγο προτού του βάλουμε τα ρουχαλάκια του.
  1. Χορεύουμε 
  • Βάζουμε το αγαπημένο μας τραγούδι και χορεύουμε στο ρυθμό. Η κίνηση και ο ρυθμός θα μας χαλαρώσουν και τους δυο, είναι από τον ποιοτικό χρόνο που μπορούμε να περάσουμε με το μωρό μας.