BIO BEBE

Βρεφική διατροφή: ποιες τροφές κάνουν καλό;

Συντάκτης: Κέλλυ Σώκου

Ίσως ένα από τα πιο δύσκολα θέματα των πρώτων χρόνων της ζωής ενός μωρού είναι το τι θα φάει. Ή μάλλον -για να ακριβολογούμε- έχει γίνει. Οι νέοι γονείς σήμερα ακούνε και διαβάζουν τόσο πολλές αντιφατικές πληροφορίες για το τι επιτρέπεται και τι κάνει καλό το πρώτο και τόσο καθοριστικό διάστημα της ζωής ενός μωρού, που καταλήγουν μπερδεμένοι, αγχωμένοι και τελικά αβέβαιοι για το τι να δώσουν στο παιδί τους. Η γλυκοπατάτα, το κεχρί, η κολοκύθα και η κινόα μοιάζουν συχνά να αντιμάχονται το παραδοσιακό μοσχαράκι, ενώ το αβγό αναρωτιέται ποιον μήνα να εμφανιστεί στο τραπέζι τους. Ποιος έχει δίκιο; Ο παιδίατρος, η σύμβουλος θηλασμού, η γιαγιά ή η φίλη από την παιδική χαρά;

Αν και πολλές από τις «μοντέρνες» τροφές περιέχουν πράγματι θρεπτικά συστατικά, οι ειδικοί ισχυρίζονται ότι συχνά οι γονείς των δυτικών κοινωνιών χάνουν το δάσος, κοιτάζοντας το δέντρο, αποκλείοντας πολύτιμα διατροφικά στοιχεία από το τραπέζι του μωρού τους, τα οποία τα παιδιά των πιο παραδοσιακών οικογενειών τρώνε. Σύμφωνα λοιπόν με τους παιδο-διατροφολόγους αυτές είναι οι 9 τροφές, που είναι πράγματι υγιεινές και κατάλληλες για ένα μωρό, έχοντας πάντα κατά νου τον χρόνο της εισαγωγής τους και τις οδηγίες του παιδιάτρου σας.

1) Μοσχάρι

Γύρω στους 6 μήνες, όταν ο σίδηρος στο μητρικό γάλα αρχίζει να ελαττώνεται, πολλοί παιδίατροι συστήνουν σίδηρο σε συμπλήρωμα ή ρυζάλευρο. Ωστόσο, η φυσική πηγή του σιδήρου είναι το μοσχάρι και μάλιστα από αυτό απορροφάται καλύτερα το μέταλλο στον ανθρώπινο οργανισμό. Το μοσχάρι αποτελεί επίσης εξαιρετική πηγή ψευδάργυρου και σελήνιου που ισχυροποιούν το ανοσοποιητικό, ενώ ακόμα και οι χυμοί του, σύμφωνα με τους παιδο-διατροφολόγους, είναι αρκετοί ώστε ένα μωρό να ωφεληθεί από τα θρεπτικά του στοιχεία. Με απλά λόγια, αρκεί ένα κομμάτι κρέατος να μασηθεί, ακόμη κι αν δεν το καταπιεί το μωρό σας.

2) Συκώτι

Εξαιρετικά θρεπτική τροφή, που εισάγεται μετά τους 9 μήνες. Περιέχει φυλλικό οξύ, ψευδάργυρο, βιταμίνες Α, Β2, Β12, Β6, χαλκό, πρωτεΐνη, νιασίνη, φώσφορο, σελήνιο και σίδηρο. Αν η γεύση του φαίνεται στο μωρό σας βαριά, μπορείτε να δοκιμάσετε και συκώτι κοτόπουλου, που είναι πιο ελαφρύ και μαγειρεύεται με πολλούς τρόπους. Το πιο σημαντικό όμως εδώ είναι να εμπιστεύεστε τον κρεοπώλη σας ότι το κρέας που προμηθεύεται δεν έχει υπερβολικά πολλές τοξίνες, καθώς οι τοξίνες συσσωρεύονται πρωτίστως στο συκώτι.

3) Αβγά

Οι κρόκοι των αβγών δεν είναι μόνο εξαιρετική πηγή σιδήρου, αλλά και λιποδιαλυτών βιταμινών και ιχνοστοιχείων. Οι συνταγές με αβγά που υπάρχουν είναι άπειρες, το μόνο που μένει είναι να συζητήσετε με τον παιδίατρό σας και ανάλογα με το ιστορικό αλλεργιών που υπάρχει στην οικογένεια να σας υποδείξει πότε θα το εισάγετε.

4) Αβοκάντο

Πλούσιο σε μαγνήσιο, κάλιο και λιπαρά οξέα που συμβάλλουν στην εγκεφαλική λειτουργία, το αβοκάντο αποτελεί μία από τις πιο υγιεινές τροφές για ένα μωρό. Λιωμένο πάνω σε μικρές μπουκιές ψωμιού με λίγο λεμόνι είναι ό,τι πρέπει!

5) Φιστικοβούτυρο

Αν και μέχρι πρότινος τα φιστίκια θεωρούνταν τροφή απαγορευμένη για μωρά κάτω του ενός έτους, οι νέες οδηγίες της Αμερικανικής Παιδιατρικής Ακαδημίας έρχονται να ανατρέψουν τα δεδομένα και να υποδείξουν την εισαγωγή τους, υπό προϋποθέσεις φυσικά, στα πολύ μικρά παιδιά. Ωστόσο, μία καλή λύση αντί αυτών που επιπλέον είναι και δύσκολα στην κατάποση, είναι το φιστικοβούτυρο. Με πρωτεΐνη και «καλά» λιπαρά, αναμειγνύεται εύκολα σε διάφορες τροφές.

6) Ψάρι

Εξαιρετική πηγή πρωτεΐνης, ω-3 λιπαρών και επιπλέον εύπεπτο, το ψάρι είναι η ιδανικότερη τροφή για την υγεία του εγκεφάλου και των ματιών. Ο μόνος λόγος για να το «φοβηθείτε» είναι τα κόκαλά του, τα οποία πρέπει να απομακρύνετε προσεκτικά.

7) Ακτινίδιο

Πλούσιο σε βιταμίνη C και Κ και κάλιο είναι ιδανικό για να αναμειχθεί σε φρουτόκρεμες και γιαούρτι. Όμως συνήθως εισάγεται προς το τέλος του πρώτου χρόνου, λόγω της οξύτητάς του και καθώς τα σποράκια που περιέχει μπορεί να ευθύνονται για αλλεργικές αντιδράσεις. Συμβουλευθείτε τον παιδίατρό σας.

8) Βούτυρο

Δεν μιλάμε φυσικά για τις μαργαρίνες, αλλά για το φρέσκο αιγοπρόβειο βούτυρο που είναι άριστη πηγή βιταμίνης D και Α και περιέχει «καλά» λιπαρά τα οποία συμβάλλουν στην απορρόφηση των βιταμινών από τις τροφές. Προτιμήστε φυσικά το ανάλατο και δώστε το με λίγο ψωμί. Τόσο απλό, τόσο θρεπτικό!

9) Φασόλια και όσπρια 

Πηγές πρωτεΐνης και σιδήρου αποτελούν εξαιρετική επιλογή πλην όμως με μέτρο και παρακολούθηση στην αρχή, αφού δεν είναι και η πιο εύπεπτη τροφή και μπορεί να προκαλέσουν δυσπεψία και φούσκωμα στο έντερο. Και πάλι ο παιδίατρος είναι ο καταλληλότερος να σας συμβουλέψει πότε και πώς θα τα εισάγετε, καθώς και για τον τρόπο που θα τα μαγειρέψετε.