BIO BEBE

Μαθήματα… ύπνου!

Η εικόνα ενός μωρού που κοιμάται είναι υπέροχη. To να κοιμηθεί ένα μωρό όμως δεν είναι πάντα εύκολη υπόθεση. Όλοι έχουμε ακούσει ιστορίες ζευγαριών που λένε ότι έκαναν να κοιμηθούν εβδομάδες ή και μήνες μετά την έλευση του πελαργού.

Κι όμως, η πραγματικότητα είναι πολύ πιο απλή από όσο φαντάζεστε. Όπως και για τους ενήλικες πρέπει να πληρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις για έναν αδιατάρακτο και ποιοτικό ύπνο, έτσι και για τα μωρά, αρκεί να τηρηθούν κάποιες βασικές αρχές για να έχει (και να έχετε) …όνειρα γλυκά! Παρακάτω σας δίνουμε μερικές χρήσιμες συμβουλές που θα εξασφαλίσουν στο μικρό σας ύπνο με ποιότητα και διάρκεια.

  • Σιγουρευτείτε ότι οι συνθήκες στο δωμάτιό του είναι ιδανικές: ησυχία, πολύ χαμηλός φωτισμός και κατάλληλη θερμοκρασία (γύρω στους 18-20°C). Μην το σκεπάζετε με κουβέρτα. Αν πρέπει απαραιτήτως να το σκεπάσετε, προτιμήστε έναν βρεφικό υπνόσακο Αποφύγετε να φοράτε στο νεογέννητο νυχτικά ή φορμάκια με κουμπιά, κορδέλες ή γιακάδες και αφαιρέστε οτιδήποτε μπορεί να το ενοχλήσει. Παράλληλα, αδειάστε την κούνια απ’ όλα τα παιχνίδια και τα λούτρινα κουκλάκια πριν το βάλετε για ύπνο.
  • Τα πιο πολλά νεογέννητα μπερδεύουν τη νύχτα με τη μέρα. Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν το βρέφος να διαχωρίσει τον μεσημεριανό από τον βραδινό ύπνο με τη χρήση διαφόρων τελετουργικών. Το βράδυ μπορεί να συνδεθεί με το μπάνιο, το τραγούδισμα νανουρισμάτων ή το άκουσμα απαλής μουσικής (π.χ. ήχοι τροπικού δάσους ή άλλοι ηρεμιστικοί ήχοι) και με τη συσκότιση του δωματίου. Το μπάνιο πριν από τον ύπνο θα βοηθήσει το μωρό σας να χαλαρώσει και να κοιμηθεί πιο εύκολα.
  • Διαβάστε του μία ιστορία, με απαλή φωνή. Μπορείτε να διαλέξετε ένα βιβλίο που αρέσει σε εσάς ή να του τραγουδήσετε ένα αγαπημένο σας τραγούδι.
  • Τα νυχτερινά γεύματα θα πρέπει να διαφέρουν από αυτά στη διάρκεια της ημέρας. Οι γονείς θα πρέπει να κάνουν πιο κοινωνικά τα γεύματα του μωρού στη διάρκεια της ημέρας, με παιχνίδια, γέλια και αλληλεπίδραση. Αντιθέτως, τα νυχτερινά γεύματα θα πρέπει να είναι ήρεμα και να γίνονται όταν το μωρό αρχίζει να νυστάζει.
  • Κάντε του ένα χαλαρωτικό μασάζ πριν τον ύπνο.
  • Μην μιλάτε στο παιδί την ώρα που το βάζετε για ύπνο- δεν είναι η ώρα να το κρατήσετε σε εγρήγορση, αφήστε το να χαλαρώσει.
  • Φροντίστε ο ύπνος του στη διάρκεια της ημέρας να μην διαρκεί πολύ. Ένας σύντομος ύπνος του μωρού θα επιτρέψει στη μητέρα να ικανοποιήσει βασικές της ανάγκες (να κάνει ένα ντους, να πάρει ένα τηλέφωνο), ενώ είναι βασικός και για την πνευματική και σωματική ανάπτυξη του βρέφους. Μην εμποδίσετε το παιδί να κοιμηθεί στη διάρκεια της ημέρας, με την ελπίδα ότι θα κοιμηθεί συνεχόμενα τη νύχτα! Η λογική «όσο πιο αργά μείνει ξύπνιο το παιδί το βράδυ, τόσο πιο πολύ θα νυστάξει» είναι μια πολύ μεγάλη παγίδα. Γιατί όταν περάσει το χρονικό διάστημα που αρχίζει να νυστάζει, είναι πιθανό να ξαγρυπνήσει.
  • Χρησιμοποιήστε πάνες που το κρατούν στεγνό όλη τη νύχτα, ώστε να μην χρειαστεί να το ξυπνήσετε για να το αλλάξετε!
    Αναγνωρίστε τις κινήσεις που δείχνουν ότι κουράστηκε (τρίβει τα μάτια του, γκρινιάζει ή χασμουριέται) και βάλτε το εγκαίρως για ύπνο!
  • Πολλοί θεωρούν ότι το παιδί πρέπει να βρίσκεται στο κρεβάτι του στις 6.30-7 το απόγευμα, όμως σε αυτές τις περιπτώσεις είναι αυξημένος ο κίνδυνος το παιδί να ξυπνήσει πολύ νωρίς το πρωί ή κατά τη διάρκεια της νύχτας.