BIO BEBE

4 & 1 μύθοι για τον βρεφικό ύπνο

Το να κατανοήσει κανείς τον βρεφικό ύπνο, να τον ορίσει και να τον διαχειριστεί, είναι από μόνο του μια πρόκληση. Κάθε γονιός έχει να διηγηθεί τη δική του ιστορία και υπάρχουν αστικοί μύθοι για παιδιά που κοιμούνται ασταμάτητα από το πρώτο βράδυ της επιστροφής τους στο μαιευτήριο, μύθοι που… λατρεύουμε να μισούμε.

Πέρα από αυτούς τους μύθους, υπάρχουν και άλλοι που με το πέρασμα των χρόνων έχουν μάλλον διαψευσθεί. Παρακάτω, οι 5 επικρατέστεροι: 

  1. Ποτέ να μην ξυπνάς ένα μωρό που κοιμάται

Αυτός ο άγραφος κανόνας απλά παραβλέπει τη σημασία του προγράμματος και της ρουτίνας στο θέμα…εκπαίδευσης του ύπνου. Οι ειδικοί σημειώνουν ότι ο χρόνος έναρξης και λήξης του ραντεβού με τον Μορφέα, πρέπει να μας απασχολεί ακριβώς όσο ο ύπνος καθαυτός. Καλό είναι λοιπόν να διατηρούμε μια συγκεκριμένη ώρα πρωινής αφύπνισης, ανεξαρτήτως του πόσο δελεαστική φαίνεται για εμάς μια ώρα ακόμη στο κρεβάτι. Θεωρητικά, ένα νεογέννητο κοιμάται 20 ώρες την ημέρα συνολικά, ένα μωράκι 6 μηνών περίπου 13, ενώ 12 ώρες περνάει το παιδί μας στο κρεβάτι όταν σβήσει το πρώτο του κεράκι. Αν λοιπόν δεν θέλουμε να κάνουμε τη νύχτα…μέρα, καλό είναι να προσπαθούμε να προσαρμόσουμε τις ώρες του ύπνου του παιδιού μας κοντά στις δικές μας και να μην το αφήνουμε να παρακοιμάται.

  1. Ένα νανούρισμα για καληνύχτα

Μια γλυκιά μελωδία μαζί με ένα τρυφερό λίκνισμα είναι συχνά κομμάτι ενός βραδινού τελετουργικού, καθώς σηματοδοτεί τη μετάβαση από ένα σκηνικό μεγαλύτερης έντασης στη γαλήνη του ύπνου. Ωραία μέχρι εδώ. Αρκεί η διαδικασία αυτή να μη μετατραπεί σε ανάγκη, με αποτέλεσμα το μωρό να αδυνατεί να κοιμηθεί μόνο του. Έρευνες μαρτυρούν όμως ότι το καλύτερο…νανούρισμα δεν έρχεται από ψαγμένα playlists, αλλά από εκεί που δεν το περιμένει κανείς. Μιλάμε για τους γνωστούς σε όλους… λευκούς θορύβους, τους ήχους δηλαδή που μπορεί να παράγει ο απορροφητήρας, η ηλεκτρική σκούπα, τα παράσιτα των ραδιοφωνικών σταθμών. Επίσης, είναι σημαντικό να μην προσπαθείτε να μεταβάλλετε το ηχητικό περιβάλλον του σπιτιού σας, αλλά επιδιώξτε το παιδί σας να μην ενοχλείται από την ηχητική ρουτίνα του σπιτιού.

  1. Ψάξτε την καλύτερη μέθοδο εκμάθησης ύπνου

Με μαύρους κύκλους και εκλιπαρώντας για τέσσερις ώρες ασταμάτητου ύπνου, οι γονείς αλλάζουν τις στρατηγικές εκμάθησης ύπνου σαν τα πουκάμισα. Από την άλλη, η επιλογή μεθόδου μοιάζει σα να επιλέγει κανείς στρατόπεδο πολέμου, καθώς όσοι ενστερνίζονται τους πιο χαλαρούς τρόπους κατηγορούν τους υπόλοιπους, και το αντίθετο. Γονείς, χαλαρώστε, επιλέξτε τη μέθοδο που ταιριάζει σε εσάς και άρα στο παιδί σας, οπλιστείτε με συνέπεια και υπομονή και σύντομα θα ανταμειφθείτε!

  1. Σύνδρομο Αιφνίδιου Βρεφικού Θανάτου και gadgets

Η τεχνολογία βρήκε τον χώρο της και στη βρεφική κούνια. Ρουχαλάκια και καλτσάκια με bluetooth, βραχιολάκια που μετρούν τους καρδιακούς παλμούς και τις κινήσεις, ενδεχομένως κάνουν τη ζωή των γονιών πιο εύκολη, αφού απαντούν στην ερώτηση «αναπνέει;» Στην ουσία όμως, αυτό που θωρακίζει τα μωρά από τον συγκεκριμένο κίνδυνο είναι η παρουσία τους στο δωμάτιο των γονιών τους, η σωστή στάση ύπνου, η αποφυγή λούτρινων παιχνιδιών, υπερβολικά μεγάλων και μαλακών σκεπασμάτων κλπ. Τα συγκεκριμένα gadgets δεν είναι επικίνδυνα από μόνα τους, απλά δημιουργούν μια ψευδαίσθηση ασφάλειας.

  1. Ο…υπνάκος στη διάρκεια της μέρας δεν είναι απαραίτητος

Όσο το παιδί μεγαλώνει, μειώνεται η ανάγκη του για ξεκούραση μέσα στην ημέρα, με αποτέλεσμα ο “δεκατιανός”, μεσημεριανός και απογευματινός ύπνος σταδιακά να καταργούνται. Όμως οι έρευνες λένε ότι ο σύντομος ύπνος μειώνει το στρες και επαναφορτίζει τον οργανισμό. Καλό θα ήταν λοιπόν να μπορείτε να δημιουργείτε τις συνθήκες ύπνου για τα παιδιά στη διάρκεια της ημέρας, έτσι ώστε να εξασφαλίσετε ότι αυτά ξεκουράζονται επαρκώς.

Καλό ύπνο, λοιπόν!