BIO MAMA

Δυσκοιλιότητα: Προλάβετέ τη, μέσω της διατροφής

Το μωρό σας τρώει, αλλά δεν λερώνει πάνες για μέρες; Σφίγγεται, μαζεύοντας τα πόδια στο στήθος και παράλληλα κλαίει; Μάλλον υποφέρει από δυσκοιλιότητα.

H συχνότητα και η υφή των κενώσεων είναι, ωστόσο, ο πιο σημαντικός δείκτης δυσκοιλιότητας. Ένα μωρό από 0 έως 4 μηνών λερώνει συνήθως τέσσερις πάνες την ημέρα, ενώ μετά την εισαγωγή των στερεών τροφών, το μωρό έχει συνήθως μία κένωση την ημέρα. Tα σκληρά κόπρανα, η σκληρή κοιλιά που πονάει αλλά και η άρνηση του παιδιού να φάει είναι επίσης συμπτώματα δυσκοιλιότητας.

Η δυσκοιλιότητα παρατηρείται πολύ συχνά για πρώτη φορά όταν το μωρό αρχίζει να τρώει στερεές τροφές, όταν εκπαιδεύεται στην τουαλέτα, αλλά και κάθε φορά που η πρόσληψη υγρών του μειώνεται. Επίσης, δυσκοιλιότητα μπορεί να εκδηλωθεί αν ακολουθείται μια διατροφή φτωχή σε φυτικές ίνες και πλούσια σε γαλακτοκομικά προϊόντα.


Δευτερευόντως, η δυσκοιλιότητα μπορεί να οφείλεται σε ψυχογενείς παράγοντες. Αν για παράδειγμα το παιδί είχε μια εμπειρία επώδυνης κένωσης, μπορεί ασυνείδητα να κατακρατά τα κόπρανά του υπό το φόβο αυτή η αρνητική εμπειρία να επαναληφθεί.

Λύσεις

Για να βοηθήσετε το παιδί, μπορείτε να σπρώξετε τα ποδαράκια του προς τον κορμό του, κουνώντας τα σαν να κάνει ποδήλατο, για να διευκολύνετε την κίνηση του εντέρου. Toίδιο αποτέλεσμα μπορεί να επιτευχθεί αν του κάνετε μασάζ στην κοιλιά του με τη φορά των δεικτών του ρολογιού. Ένα ζεστό μπάνιο μπορεί επίσης να βοηθήσει, καθώς χαλαρώνει τους μύες, διευκολύνοντας τη διέλευση των κοπράνων. Αν τίποτα από τα παραπάνω δεν βοηθήσει, τότε θα πρέπει να συμβουλευθείτε τον παιδίατρό σας.

Πριν όμως φτάσουμε στο σημείο να αναζητούμε τρόπους να αντιμετωπίσουμε τη δυσκοιλιότητα στο παιδί, καλό θα είναι να λάβουμε τα μέτρα μας ώστε να την προλάβουμε. Ο καλύτερος τρόπος πρόληψης της δυσκοιλιότητας είναι η σωστή διατροφή:

* Πρώτα από όλα, είναι σημαντικό να αυξηθούν τα υγρά που προσλαμβάνει το παιδί– δοκιμάστε εκτός από νερό και γάλα να του δώσετε και χυμό (μήλου, δαμάσκηνου ή αχλαδιού) που προσφέρει, επιπρόσθετα, φυτικές ίνες.

* Η κατανάλωση μπανάνας, βραστών καρότων, τυριού, σόγιας και όλων των τροφίμων που παρασκευάζονται από λευκό αλεύρι αυξάνουν τον κίνδυνο δυσκοιλιότητας.

* Στον αντίποδα, τα ροδάκινα, τα αχλάδια, τα δαμάσκηνα, τα βερίκοκα, το σπανάκι και ο αρακάς μαλακώνουν τα κόπρανα και βοηθούν στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας. Προτιμήστε επίσης τα δημητριακά με βάση το κριθάρι και τη βρώμη.

* Για τα παιδιά που θηλάζουν, μερικές αλλαγές στη διατροφή της μητέρας, με προσθήκη περισσότερων φυτικών ινών μπορεί επίσης να βοηθήσει.

* Για τα μωράκια που πίνουν φόρμουλα, είναι σημαντικό το γάλα να προετοιμάζεται σύμφωνα με τις οδηγίες. Αν δεν αραιωθεί σωστά και είναι πιο πυκνό, είναι πιο δύσπεπτο και μπορεί να προκαλέσει δυσκοιλιότητα.

* Σε βρέφη μεγαλύτερα των 12 μηνών συστήνεται η κατανάλωση μικρών ποσοτήτων δημητριακών ολικής αλέσεως (δημητριακά πρωινού, ψωμί ολικής αλέσεως, ζυμαρικά ολικής αλέσεως) και η κατανάλωση γιαουρτιού με προβιοτικά.

* Σε κάποιες περιπτώσεις, η δυσκοιλιότητα είναι αποτέλεσμα κάποιας τροφικής αλλεργίας, όπως π.χ. μιας αλλεργίας στην πρωτεΐνη του γάλακτος. Σε αυτήν την περίπτωση, η αποφυγή του ένοχου φαγητού, μπορεί να λύσει το πρόβλημα.

Back to list